Checklist om voor jezelf te beginnen

Je bent eruit: je wil eigen baas zijn. Maar als startende ondernemer komt er heel wat op je af. Waar kun je het beste beginnen? En zijn zakelijke verzekering zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers verplicht? We helpen je op weg met een heldere checklist.

1. Breng je bedrijfsrisico’s in kaart

Heb je je eenmanszaak ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan is het tijd om je belangrijkste bedrijfsrisico’s in kaart te brengen. Als je je bewust bent van de risico’s, kun je deze passend afdekken met een zakelijke verzekering, zoals een aov-verzekering voor zzp’ers.

Arbeidsongeschiktheid

Als ondernemer kun je bij langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld geen beroep doen op de Ziektewet, WW of de WIA. Toch ben je alsnog zelf verantwoordelijk voor je inkomen, óók als je niet kan werken. Regel dus op tijd het nodige (financiële) vangnet, waaronder een zakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering. Niet verplicht, maar wel verstandig. Hiermee ben je bij arbeidsongeschiktheid namelijk verzekerd van tot wel 90% van je gebruikelijke inkomen. Bovendien is de premie fiscaal aftrekbaar.

Aansprakelijkheid

Weet dat er bij een eenmanszaak geen onderscheid wordt gemaakt tussen privé- en bedrijfsvermogen. Dit houdt in dat je aansprakelijk bent voor alle handelingen en financiën van je bedrijf en eventuele gevolgen persoonlijk draagt. Als het flink misgaat, kun je dus niet alleen je bedrijf maar ook je koophuis en inventaris verliezen. Bedenk voor jezelf of je bepaalde financiële en juridische risico’s wil afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en/of rechtsbijstandsverzekering.

2. Regel je belastingvoordeel

Als startende ondernemer mag je veelal gebruikmaken van bepaalde belastingregelingen die voordelig voor je kunnen uitpakken. Onderzoek of je recht hebt op de zelfstandigen- en startersaftrek en mkb-winstvrijstelling. Hiermee bespaar je al gauw zo’n 300 euro per maand.

Btw-nummer en -aangifte

Wanneer je je bedrijf inschrijft bij de KvK krijg je ook een btw-nummer. Als je door de Belastingdienst als ondernemer wordt erkend, krijg je vanaf dat moment ook aanslagen voor de btw-aangifte. Er wordt van je verwacht dat je omzet maakt en de btw die je voor je diensten rekent per kwartaal afdraagt. Dien je btw-aangifte op tijd in, anders kun je een boete verwachten.

3. Word een administratiekoning(in)

Weinig ondernemers worden er warm van, maar toch is administratie een van de klusjes die je vanaf nu zelf moet klaren. Zet een overzichtelijk systeem voor jezelf op, zodat je snel inzicht krijg (en houdt!) in je zakelijke inkomsten, bedrijfskosten en facturen.

Je administratie bijhouden is wettelijk verplicht. Door herhalende taken te automatiseren kun je jezelf een hoop tijd besparen:

  • Laat facturen, betalingsherinneringen en offertes uitvoeren door online programma’s als rompslomp.nl, fiscus.nl of e-boekhouden.nl.

  • Gebruik apps als TimeChimp voor je urenregistratie. Bij meer dan 1225 gewerkte uren in een kalenderjaar heb je als zzp’er recht op bepaalde extra aftrekposten.

  • Je bent verplicht om bonnen en facturen voor zakelijke aankopen 7 jaar lang in hun originele vorm te bewaren. Met een app of online tool kun je een digitale kopie bewaren, zodat deze altijd leesbaar blijft en direct digitaal kunt verwerken.

Spread the love